Witaj!

Powody, dla których warto uczyć się języków obcych

fot. Ev Mylonaki; zapewne zdjęcie rozpędzonego pociągu
byłoby tu bardziej na miejscu, ale kto by takie miał..
co innego trąba powietrzna, okoliczności zrobienia takiej
fotki zdarzają się przeciez tak często.. ;P
Szanse w życiu mają tendencję pojawiać się znienacka i albo je złapiesz albo miną bezpowrotnie i być może nigdy więcej się już nie powtórzą. Zamiast czekać na szansę zadbaj byś był na nią gotowy, gdy ta niespodziewanie objawi się przed Tobą.

Nie ma potrzeby nikogo przekonywać, że znajomość języków ma znaczenie w dzisiejszym świecie. To aspekt urozmaicający życie, poszerzający horyzonty, który stwarza jedyne w swoim rodzaju możliwości. Przekłada się na życie prywatne i zawodowe, a także na zdrowie człowieka, w tym także psychiczne.

Szansa jest jak rozpędzony pociąg, może pojawić się w jednej sekundzie i albo się wskoczy na pokład, albo pozwoli nas minąć, by złapać się na przyglądaniu z rozżaleniem, za prędko znikającym punkcikiem na linii horyzontu.
Języki obce to szansa dla wszystkich, bez względu na wiek. 

Dzieci


  • w tym miejscu nie poruszę korzyści płynących z nauki języków przez dzieci. Proces kształtowania się mózgu oraz zalety z tego płynące w już dorosłym życiu omówione zostały w innych miejscach na blogu. Zainteresowanych zapraszam do przejścia do działu Dzieci i Wielojęzyczność.

Kariera

Jednym z najczęstszych powodów nauki języków jest myśl o karierze zawodowej. Języki wpływają na czynniki takie jak:

  • znajomość języka wielokrotnie przekłada się na wysokość wypłaty;
  • wg. Forbes'a firmy co raz częściej rozwijają się otwierając nowe oddziały za granicą, by dotrzeć do obcojęzycznych i innych kulturowo odbiorców, wtedy pracownicy ze znajomością języków stają się jeszcze bardziej cenni, zarówno w kraju jak i za granicą; na uwagę zasługuje również fakt, że praca w tej samej firmie, na tym samym stanowisku bywa różnie wynagradzana, w zależności od kraju pracy;
  • znajomość języków co raz częściej staje się ochroną stanowiska przed jego utratą na rzecz nowych. młodszych pracowników;
  • za najbardziej uniwersalno- przydatne uważa się język chiński mandaryński, niemiecki, hiszpański (Forbes);
  • znajomość języków może być kluczowa w wyeliminowaniu konkurencji podczas starań o pracę;
  • pracownik komunikatywnie posługujący się językami częściej oddelegowany zostaje w celu podróży i spotkań biznesowych

Powody dla których warto uczyć się języków

  • na podstawie badań Uniwersytetu w Chicago zauważono zależność pomiędzy znajomością języków a jakością podejmowanych przez człowieka decyzji - osoby znające tylko język ojczysty są bardziej "przyziemne", natomiast osoby władające więcej niż jednym językiem prezentują "szersze horyzonty"podczas podejmowania decyzji, przez co częściej czerpią z nich korzyści odbijające się w swojej przyszłości;
  • studenci dwujęzyczni uzyskują lepsze wyniki na testach, lepiej radzą sobie z matematyką, czytaniem i słownictwem (wg. Uniwersytetu w Toronto)
  • znajomość języków umożliwia dotarcie do materiałów naukowych i edukacyjnych bedących niedostępnymi w innych językach
  • języki otwierają na świat- dzięki nim poznajemy kuchnię innych narodów, muzykę, sztukę;
  • nauka języków daje satysfakcję oraz podnosi pewność siebie;
  • znajomość języka zmienia jakość podróży;
  • umożliwiają egzystencję, życie i pracę za granicą;
  • języki pozwalają na zyskiwanie nowych wartościowych kontaktów, które potrafią odmienić jakość i wygląd życia, umożliwiają zapoznanie przyjaciół a nawet miłości! ( sama jestem przykładem- męża poznałam na wakacjach i już mi został na całe życie ;) )

Zdrowe fizyczne

  • poznawanie nowych języków chroni przed Azheimerem;
  • nauka języków wzmacnia połączenia neuronowe w mózgu, a także przyczynia się do powstawania nowych!


Języki obce to szansa by poznawać siebie i własne możliwości, a także jest to morze okazji i sposobności by osiągnąć własne marzenia! 


 “Uczenie się innego języka jest nie tylko uczeniem się innych słów na te same rzeczy, ale także uczeniem się innego sposób myślenia o rzeczach,.” ‒ Flora Lewis

Prześlij komentarz

11 Komentarze

  1. Oprócz wspomnianych przez Ciebie pozytywnych stron nauki języków obcych, chciałabym dodać jeszcze jedną. Nie do końca odrębną. Motywacją do nauki może być także, jak jest to w moi przypadku, chęć czytania literatury w oryginale.

    Poza tym, fajnie jest przelewać swoją miłość do języków na papier np. pisząc bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za uwagę! Owszem chęć czytania generalnie wszystkiego w oryginale jest motywacją! Zajrzałam na Twojego bloga, widzę że faktycznie lubisz czytać książki! : ) Super! Dodam Cię do obserwowanych blogów : ) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Język w dzisiejszych czasach to podstawa, gdyż chcąc dojść do jakiegoś celu musimy mówić komunikatywnie co najmniej w jednym obcym języku. U mnie na uczelni nacisk na naukę języków jest duży i nie wygląda tak, że tylko przyjdziesz i zdasz tylko da się nauczyć na prawdę wiele :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie warto uczyć się języków. I to im wcześniej zaczniemy, tym lepiej. I to zarówno dla samego siebie, jak i celów zawodowych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie nauka języków to przede wszystkim ogromna inwestycja w siebie, w pewność siebie i przekonanie że nie ma żadnych barier dla mnie, bez dobrej znajomości angielskiego często czułem się niepewny, skrępowany, bo wszyscy w towarzystwie rozmawiali bez problemu a ja nie mogłem tego przeskoczyć, ale wziąłem sprawy w swoje ręce i zapisałem się na kurs w lincolnie, szybko udaje mi się robić postępy bo owszem lektorzy są wymagający ale mają cudowne podejście i całą masę cierpliwości więc chce się człowiekowi nad sobą pracować, w grupie też panuje fajna, kameralna atmosfera i nikt nie zostaje w tyle więc mam nadzieję, że niedługo swobodna rozmowa z obcokrajowcami będzie też w moim zasięgu ręki

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja trochę zostałam zmuszona do nauki języków ale to dobrze, otwiera mi to możliwość komunikacji z ludźmi podczas moich wielu podróży.

    OdpowiedzUsuń
  6. Angielski bardzo przydaje mi się w pracy oraz podczas wyjazdów za granicę ale warto znać również inne języki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nauka języków to inwestycja nie tylko w siebie ale również w przekonanie w tym, że nie ma granic które człowiek nie przekroczy. Sama poza językiem angielskim, uczyłam się języka niemieckiego oraz języka rosyjskiego. Inwestycja ta bardzo się opłaciła ponieważ pozwoliła mi znaleźć pracę moich marzeń – obecnie jestem przewodniczką turystyczną w Federacji Rosyjskiej. W przyszłym roku wyjeżdżam do Australii.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się z tym, że bardzo dobra znajomość języka obcego to podstawa. Sam po szkole pamiętam jak rodzice zaprowadzali mnie na lekcje języka angielskiego do prywatnej szkoły i dziś dzięki temu nie dość, że pracuje w swoim zawodzie to na dodatek uczę się również inne języki.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny wpis. Uważam,że nauka języków obcych jest świetna! Przede wszystkim samorozwój i satysfakcja z tego,że wie się coś więcej niż inni.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla mnie największą motywacją były podróże. Często jeżdżę w różne miejsca, także podróże służbowe, więc perfekcyjna znajomość języka angielskiego była mi bardzo potrzebna, dlatego zapisałam się na kurs do szkoły Berlitz i uczę się ze szczególnym naciskiem na tematykę biznesową.

    OdpowiedzUsuń